Om du har köpt en vara som har ett fel eller en brist, kan du reklamera den för att få den utbytt. Om varan inte längre finns i lager, kan du byta till en annan produkt eller få pengarna tillbaka. Vår kundtjänst har god produktkunskap och är alltid redo att hjälpa och guida dig. Padellife kundtjänst kan kontaktas på info@mypadellife.se.
Så snart du upptäcker att det är något fel på din utrustning, måste reklamationen ske inom rimlig tid och vi ber dig kontakta oss så snart som möjligt. Därefter gör vi en bedömning av ärendet utifrån produktens skick samt skadans omfattning och typ. Undersökningen av produkten kan oftast göras utifrån bilder/video, men i vissa fall kan det krävas att produkten skickas till oss för en närmare inspektion.
Bedömningen av produkten fastställer om det handlar om ett tillverkningsfel eller om skadan orsakats av slitage eller felaktig användning. Generellt sett visar sig ett tillverkningsfel tidigt efter att produkten börjat användas, vilket är anledningen till att du som kund bör reklamera så snart problemet uppstår.
Observera att en reklamation inte kan godkännas om skadan beror på felaktig användning av produkten eller om den uppstått till följd av normalt slitage. Padel är en fysisk sport där banans utformning påverkar spelet, och utrustning som racketar och skor slits kontinuerligt. Hur snabbt utrustningen slits är individuellt, men nedan har vi sammanställt några generella riktlinjer gällande slitage och hållbarhet på padelracketar.
Hur länge kan jag förvänta mig att mitt padelrack håller?
Livslängden på ett padelrack är mycket individuell och beror på flera faktorer:
- Hur ofta du spelar
- Racketens kvalitet
- Hur du förvarar det (varken höga eller låga temperaturer är bra)
- Hur du hanterar det
Vid spel två gånger i veckan håller ett padelracket av god kvalitet i cirka 9–12 månader. Spelar du fyra gånger i veckan håller det i cirka 6 månader.
Racketar av lägre kvalitet har ofta en kortare livslängd.
Mitt rack har fått en skada. Vad kan jag göra?
Om skadan uppstått vid kontakt med banan, till exempel glas, galler, underlag, nätstolpe eller en annan spelares racket, skor eller kropp, rör det sig inte om ett tillverkningsfel. Detsamma gäller för normalt slitage.
Observera att skador utanför racketens slagyta, exempelvis på ramkanten, ofta orsakas av kontakt med en annan hård yta och därför i de flesta fall inte omfattas av reklamationsrätten. Tydliga slagmärken och racketens allmänna skick påverkar också bedömningen av om det handlar om ett tillverkningsfel.
I vissa tveksamma fall kan vi rådfråga tillverkaren för att bedöma skador och brott. Vi har ett nära samarbete med våra leverantörer och försöker alltid hitta en rättvis lösning för dig som kund.
OBS: För att vi ska kunna göra en korrekt bedömning av en reklamation är det viktigt att felet eller bristen inte har åtgärdats eller reparerats utan att vi först har blivit kontaktade. Generellt accepteras inte reparationer i garantiärenden, eftersom en reklamation endast kan godkännas om vi kan konstatera att det handlar om ett fabrikationsfel.
Exempel på reparationer som kan leda till att reklamationen avslås:
- Skor som har lagats
- Väskor eller kläder som har sytts om
- Reparation av brott i racketens kolfiber-/glasfiberram eller slagyta
- Borttagning av bottenpropp/säkerhetsrem på padelracket
Använd inte en produkt som du har reklamerat
Reklamation ska ske så snart felet upptäcks, och produkten bör inte användas vidare, eftersom detta kan förvärra skadan och göra det svårare att bevisa att det handlar om ett tillverkningsfel. Så snart vi har registrerat en reklamation får produkten i princip inte användas, eftersom reklamationen bedöms utifrån produktens skick vid inlämning/inskickning.
Om produktens skick har försämrats sedan reklamationen registrerades, gäller inte längre bedömningen, och det kan innebära att reklamationen inte godkänns.
Vad du ska göra om du har en reklamationsvara
Steg 1
Ta bilder av produkten från alla relevanta vinklar. D.v.s. framsida, baksida, ovansida och sida av rackets ram och ta närbilder av felet.
Ange ditt ordernummer, fullständiga namn, e-postadress och telefonnummer och skicka det till info@mypadellife.se. Skriv “Reklamation + ditt ordernummer” i ämnesraden.
Beskriv sedan i mejlet vad reklamationen gäller och hur problemet har uppstått.
Behåll produkten, eftersom vi i de flesta fall behöver få den i retur i samband med ett byte.
Steg 2
Vi strävar efter att behandla din reklamation så snabbt som möjligt, och det sker oftast inom en vecka. I vissa fall kan vi rådfråga en produktexpert från tillverkaren, vilket kan förlänga handläggningstiden något. Produktexperten hjälper till med bedömningen av om det rör sig om ett produktionsfel.
I de flesta fall behöver vi få produkten i retur för att kunna genomföra ett byte. Därför är det viktigt att du behåller produkten och inte skadar den ytterligare medan reklamationen behandlas. Baserat på bilder/video ger vi en indikation på om produkten kan bytas ut mot en ny. Observera att reklamationen endast blir slutgiltigt godkänd när vi har mottagit produkten och bekräftat att den överensstämmer med de bilder vi har bedömt ärendet utifrån. Om ett padelrack exempelvis är i sämre skick än vad bilderna visar, kan reklamationen avslås, och eventuella fraktkostnader kan då tillfalla kunden.
Du kan få en gratis returfraktsedel från vår returportal här. Vi står för fraktkostnaden vid inskick av en reklamation.
Godkänd reklamation
Om ditt reklamationsärende godkänns kommer en ny produkt att skickas inom en rimlig tid efter dialogen med dig. Om produkten inte finns i lager kommer vi att erbjuda en liknande produkt, med hänsyn till eventuella prisskillnader. Alternativt kan du få pengarna tillbaka.